Uspjeh inicijative Mladih HSLS-a iz Splita: studenti i učenici se voze jeftinije cijelo ljeto

Uspjeh inicijative Mladih HSLS-a iz Splita: studenti i učenici se voze jeftinije cijelo ljeto

Inicijativa MHL-a za svakodnevne ljetne noćne linije

Radi se o inicijativi Mladih HSLS-a u Splitu, koja je pokrenuta pred ljeto 2013. godine na prijedlog Hrvoja Bašića kao predsjednika Mladih.


24-godišnji Hrvoje je student Ekonomskog fakulteta u Splitu koji paralelno radi preko Student servisa. U srednjoj školi bio je predsjednik Vijeća učenika za Split i predstavnik županije uNacionalnom vijeću učenika koje je glavno savjetodavno tijelo MZOŠ-u. Bio je član AEISEC-a iPoduzetničkog inkubatora u sklopu fakulteta. Danas je potpredsjednik Mladih HSLS-a Hrvatske i tajnik splitskog HSLS-a.



foto: privatna arhiva


U razgovoru s mladima, kojima velik problem predstavlja činjenica da nakon 23 sata nema autobusne linije koja bi im osigurala povratak kući, Hrvoje i njegovi kolege krenuli su u prikupljanje potpisa kako bi, na simboličan način, pokazali da je ova inicijativa itekako podržana od strane građana, što se na kraju pokazalo točnim: u samo par dana skupili su preko 2000 potpisa, među kojima i 3 njima vrlo važna; tadašnjeg predsjednika TZ-a Split i dvoje splitskih dogradonačelnika, Aide Batarelo i Gorana Kovačevića koji su obećali da će se tim pitanjem pozabaviti.


Iako do današnjeg dana nitko u Gradskom vijeću Splita nije niti progovorio na ovu temu, inicijativa se ipak može pohvaliti malenom pobjedom koju izvojeva već drugu godinu zaredom: nižom cijenom pokaznih karata za učenike i studente.


Tehnički muzej u Zagrebu veselio bi se primjercima autobusa tvrtke Promet


Unatoč ovoj malenoj pobjedi, već tri godine traje bitka za uvođenje noćnih linija u Splitu. - Tri godine trpimo ignoriranja i opravdanja o neisplativosti noćnih linija. Govore nam kako se za to novca nema, što jednostavno nije istina – novca ima nego se on nekontrolirano i netransparentno troši, kaže Hrvoje.


Moram naglasiti da Split vjerovatno ima najskuplji javni gradski prijevoz u Hrvatskoj, a usluga koju dobijete za te novce je minimalna. Vjerovatno bi se i Tehnički muzej u Zagrebu veselio primjercima autobusa našeg Prometa. No i tu treba biti iskren, razlozi su za to puno dublji, no time neka se bave državne institucije i ja u to ne mogu i ne želim ulaziti. Mene zanima standard i kvaliteta života mladih u Splitu – a noćne linije su samo kap u moru onoga što mladima treba!, kaže naš sugovornik.


Tvrtki Promet ponudili smo nekoliko prijedloga za redefiniranje cijena pokaza


Njihova inicijativa nije neartikulirana, dapače. Mladi koji stoje iza nje ponudili su tvrtki Promet nekoliko ideja kako bi efikasno "nadoknadila" sredstva za, navodno neisplative, noćne linije. Neka od tih rješenja su: uvođenje dnevne i višednevne karte (prvenstveno zbog turizma), uvođenje imovinskog cenzusa na cijene umirovljeničkih pokaznih karti("nepravedno je da netko s minimalnom i netko s njemačkom mirovinom plaća jednaki godišnji iznos", smatra Hrvoje), uvođenje ljetne pokazne karte za učenike i studente (po jedinstvenoj umanjenoj cijeni za oba ljetna mjeseca u svim zonama), te besplatne pokaze za odlikaše – "kao način pozitivnog djelovanja gradskog poduzeća na lokalnu zajednicu.



foto: privatna arhiva


Ponosni smo što su prihvatili naš prijedlog imovinskog cenzusa za umirovljeničke pokaze i što su lani uvedeni ljetni pokazi. Iskreno se nadam da mnogi na tu odluku gledaju s veseljem i da će je koristiti! Moja osobna satisfakcija, a vjerujem i mojih kolega, je upravo u tome da smo ipak nešto postigli, bez obzira tko za to zasluge ubirao. A najčešće su to oni koji to najmanje zaslužuju. Svakako, inicijativa ide dalje jer u Splitu još uvijek nema ljetnih noćnih linija svaki dan, dodaje Hrvoje.


Cijene učeničkog pokaza skupe su, a cijena studentskog je solidna...


Ljetni pokaz koji će studentima i učenicima uštedjeti značajan novac (100 kuna mjesečno) vrijedi za sve zone i vrijedi za 2 mjeseca. - Općenito mislim (iz razgovora s ljudima) da su cijene učeničkog pokaza skupe mnogim roditeljima, dok je cijena studentskog solidna, objašnjava naš sugovornik. - Mislim da su upravo mladi, odnosno studenti i školaraci ti koji bi trebali imati povlaštene cijene pokaza, a ne neki drugi... Nadam se će biti prodano što više ljetnih pokaza i da će se ta praksa ustaliti, a da će Splićani konačno dobiti noćne linije, jer drugi grad u Hrvatskoj; veliki sveučilišni grad i top turistička destinacija – to zaslužuje i trebao bi ih imati!, zaključuje.


Ovo nije jedina inicijativa za mlade i studente koja se rodila u Splitu


Osim incijative za noćne linije, Mlade HSLS-a u Splitu znaju i po inicijativi - ZA menzu u centru koja se uhvatila u koštac s problemom kroničnog nedostatka studentskih menzi za koje, kako kažu, nema novca dok se u isto vrijeme otvaraju studentski kafići, relativno o istome trošku.



- Živimo u gradu u kojem nelegalni privatni prijevoznici svakodnevno nanose višemilijunske štete javnom gradskom prijevozniku, a naš vrli gradonačelnik staje u obranu taksista jer dolazi Uber i sve će ih pojesti. Split 30 godina čeka na dolazak plina, pa od tolike nestrpljivosti radovi na postavljanju plinovoda kreću u srpnju (iako je na snazi zabrana izvođenja građevinskih radova)! Najveći splitski park od zaborava i smeća očistili su upravo Splićani – bez pomoći Grada, a u kampanji su im bila puna usta Turske kule. I azila za životinje. I Zoološkog vrta. I skloništa za žrtve nasilja. I projekta Istočne obale..., prisjeća se Hrvoje.


I upravo su ove silne nepravilnosti, sporosti birokracije i državnih i gradskih institucija razlog zašto su mladi udružili svoje snage i odlučili djelovati: od cijene pokaza do problema menzi, od noćnih linija do jeftinijih taxija.


Volio bi kada bi se svi mladi u Hrvatskoj angažirali, bez obzira gdje i kako, kroz udruge, stranke, volontiranja. Da čitaju, kritički razmišljaju i postavljaju pitanja. Jer imaju pravo znati, birati i biti birani – i tu je moć. S tim započinje promjena. Od nas samih, dodao je za kraj.


Izvor: Portal MojFaks.com / L.B./foto: privatna arhiva